Komunikacja autobusowa pozostaje kluczowym elementem transportu publicznego w Marrakeszu, jednym z największych i najszybciej rozwijających się miast Maroka. W realiach braku systemu tramwajowego lub metra to właśnie autobusy odpowiadają za obsługę zdecydowanej większości codziennych podróży mieszkańców oraz części ruchu turystycznego. Tańsza alternatywa dla taksówek jest dobrym sposobem na poruszanie się po „Czerwonym Mieście”.
Za obsługę transportu autobusowego w Marrakeszu odpowiada międzynarodowy operator transportu publicznego – firma Alsa – działający również w innych marokańskich miastach. Sieć obejmuje 58 miejskich linii autobusowych (cztery linie nocne), łączących historyczną medynę z nowoczesnymi dzielnicami, takimi jak Gueliz, Hivernage czy obrzeżami metropolii u podnóża Atlasu Wysokiego. Autobusy kursują w systemie otwartym, bez wydzielonych buspasów, co w godzinach szczytu wpływa negatywnie na punktualność i regularność kursów. Mimo to sieć autobusowa pełni funkcję kręgosłupa transportowego miasta, szczególnie dla mieszkańców dojeżdżających do pracy i szkół. Autobusy kursują zwykle od rana (od około godz. 6:00) do późnego wieczora (do około godz. 22:00), z częstotliwością co 30 minut.

System biletowy w Marrakeszu opiera się na niskich i jednolitych opłatach biletowych, co sprzyja dostępności transportu publicznego, zwłaszcza dla biedniejszej części społeczeństwa marrakeszańskiego. Bilety kupowane są bezpośrednio u kierowcy, a taryfa nie jest zintegrowana z innymi środkami transportu. Wciąż brakuje rozbudowanych rozwiązań cyfrowych, takich jak karty miejskie czy aplikacje do zakupu biletów, co znacząco odróżnia Marrakesz od europejskich standardów, mimo że Królestwo Marokańskie bardzo mocno stawia na rozwój wszelakich gałęzi życia codziennego. Przystanki nie zawsze są szczegółowo oznaczone, więc korzystanie z aplikacji mapowej (np. Google Maps) ułatwia orientację w „Czerwonym Mieście”.

Mimo centralnej roli autobusów, system transportu publicznego w Marrakeszu boryka się z typowymi problemami miast rozwijających się: przeciążeniem układu drogowego, brakiem priorytetu dla transportu zbiorowego, ograniczoną informacją pasażerską, dużą konkurencją ze strony taksówek i transportu nieformalnego. Władze miasta systematycznie sygnalizują potrzebę modernizacji floty oraz poprawy organizacji ruchu, jednak wdrażanie rozwiązań infrastrukturalnych postępuje stopniowo, w bardzo powolnym tempie. Firma Alsa systematycznie modernizuje flotę autobusową, wdrażając niskopodłogowe pojazdy od chińskiego Yutonga, lecz wciąż na wielu liniach jeżdżą leciwe, bardzo wysłużone autobusy.

Istotnym elementem systemu jest linia autobusowa nr 19, łącząca lotnisko Marrakesz-Menara z centrum miasta. Trasa ta pełni funkcję quasi-linii ekspresowej, obsługując zarówno turystów, jak i pracowników marrakeszańskiego portu lotniczego, do którego można dolecieć bezpośrednio z Krakowa (Ryanair) i Warszawy (Polskie Linie Lotnicze LOT i Wizz Air). Choć częstotliwość i czas przejazdu są uzależnione od warunków drogowych, połączenie to stanowi realną alternatywę dla taksówek, a czas przejazdu nie przekracza 30 minut. Bilet jednorazowy kosztuje 30 dirhamów marokańskich, czyli niecałe 12 złotych.